Frågor och svar Hyresgäst

Real Kundportal

Om din fastighetsägare valt att ansluta sig till Primärs digitala tjänster har du som hyresgäst inloggningsmöjlighet till vår portal som ni finner här. Du kan ändra ditt lösenord till ett valfritt alternativ. Inloggning är möjlig med BankID eller inloggningsuppgifter som ni finner på er senaste avi.

Via portalen kan man söka fram alla sina avier såväl betalda som obetalda samt se datum för registrerade betalningar.

Lägg gärna själv in din mailadress och ditt telefonnummer under kontaktuppgifter (frivillig uppgift). Önskar du få dina avier via e-mail sätter du en bock för det valet. Då slipper du pappersavierna och spar på miljön.

 

När skickas hyresavier ut?
Avierna skickas som standard ut för ett kalenderkvartal åt gången. Utskick görs under månaden före respektive kvartal. Det gäller för alla avityper.

 

Vilka aviseringsval finns?
Vi erbjuder förutom pappersavier även E-faktura och mailade avier. E-faktura söks via internetbanken, sök fram Primär och fyll i dina uppgifter. Vi ansluter nya sökande i samband med nästkommande avisering. För att få avier till sin e-mailadress loggar man själv in sig i vår Kundportal för boende. Välj flik För medlemmar och gå in under Mina kontaktuppgifter och fyll i önskad e-postadress samt en bock i rutan för Tillåt att avier skickas med e-post.

 

Vad ska jag göra om jag saknar avier för att betala avgift/hyran?
I vår kundportal finns de avier som skickats ut till dig och de går att skiva ut som PDF. Det går också bra att skicka ett mail till avifraga@primar.se alternativt ringa till förvaltningen på nummer 010-708 12 10 för personlig hjälp.

 

Hur anmäler jag autogiro och hur fungerar det?
Ring ansvarig förvaltare eller till vår växel på nummer 010-708 12 10 alternativt maila på avifraga@primar.se och be oss skicka ut en blankett för autogiroanmälan, glöm ej notera hyresvärdens namn. När vi fått in ifylld blankett ansluter vi autogirot i samband med nästkommande avisering.

 

Varför har inte mitt autogiro dragits?
Autogiro dras på avins förfallodag, vilket är den sista vardagen i månaden. Det görs en täckningskontroll dagen före betalningsdagen och då måste det finnas tillräckligt med pengar på kontot. Saknar du tillräckligt saldo vid kontrollen kommer ingen dragning att ske.

Om dragning inte går igenom kommer det göras ytterligare upp till tre försök kommande dagar. Därefter görs inga fler försök.

Skulle du sakna tillräckligt saldo vid samtliga tillfällen så måste avin betalas manuellt. Har pengarna inte dragits trots att du har pengar på kontot ber vi er kontakta er bank i första hand och därefter förvaltningen enligt uppgifter om problem kvarstår. 

 

Hur går jag tillväga om jag vill hyra ut min lägenhet?
Andrahandsuthyrning måste alltid i förväg godkännas av fastighetsägaren. Upprätta ett andrahandskontrakt och skicka in en kopia på det för godkännande.

Är du osäker går det att ringa förvaltningen på nummer 010-708 12 10 alternativt maila på avifraga@primar.se för svar på frågor.