En flod som rinner genom ett grön landskap

Vi är en jämställd och inkluderande arbetsplats med ett helhetsperspektiv på vårt hållbarhetsarbete.

Blad

Ett strukturerat och målsatt hållbarhetsarbete

​Grunden till vårt hållbarhetsarbete ligger i att främja en balans mellan de ekonomiska, sociala och miljömässiga ansvaret. Vi samordnar arbetet med våra hållbarhetsmål och driver förbättringsarbete i enlighet ISO 9001, 14001 och 45001.

Hållbarhet är en strategisk fråga för oss med en målsättning att tillsammans med våra medarbetare, kunder och leverantörer utveckla ett hållbart företag i alla led, affärsmässig, miljömässig och socialt hållbart.

Vi arbetar också aktivt med FN:s globala mål - att skriva in oss i en större agenda är en självklarhet för oss.

Hållbarhetsstrategin 

 

Vi reducerar vårt klimatavtryck

Några andra globla mål som vi fokuserar på är jämställdhet, anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, hållbar konsumtion och produktion samt att bekämpa klimatförändringarna.

Från december 2020 är vi Kranmärkta vilket är en hållbarhetsmärkning och en del av vårt pågående hållbarhetsarbete, vi är aktiva i Håll Sverige Rent och Världsvattendagen. Vi har en modern fordonsflotta och tankar i så stor utsträckning som möjligt HVO och har installerat laddstolpar på vissa av våra arbetsplatser.

Utöver vårt fokus på vårt eget hållbarhetsansvar hjälper vi gärna våra kunder i deras hållbarhetsarbete, med allt från energioptimering, laddstolpar och mer ekologiska förbrukningsvaror till insektshotell.

Vi förvaltar ett viktigt arv där vi som FM-aktör vet att vi kan göra skillnad både för individen och för samhället – det är en roll vi tar på största allvar.

 

Den inkluderande arbetsplatsen 

Servicebranschen har fantastiska möjligheter att erbjuda tjänster till dem som står långt från arbetsmarknaden och där har vi tydligt positionerat oss för att ta vårt samhällsansvar och vi har gjort det till en naturlig del av vårt arbetssätt att arbeta med inkludering.

Ett exempel är inom vår lokalvårdsleverans där vi i tätt samarbete med Arbetsförmedlingen verkar för att ta emot och erbjuda personer som av någon anledning står långt ifrån arbetsmarknaden (nyanlända, långtidsarbetslösa, funktionsnedsättning osv). Bara under första delen av 2020 har vi kunnat erbjuda 25 personer möjligheten att bli aktiva på arbetsmarknaden och att bli en del av vår verksamhet. Även inom övriga verksamheter erbjuds denna möjlighet och vi arbetar för att öka frekvensen även här.

 

 

De unga är vår framtid

Vi har ett stort engagemang och arbetar aktivt med branschens utveckling och se till att unga får möjlighet till utbildning och anställning inom en trygg framtidsbransch.

     - Vi är därför delägare i Fastighetsakademin och flitiga föreläsare inom FM-branschens olika utbildningar

     - Genom ett strategiskt och aktivt samarbete med skolor erbjuder vi även löpande LIA praktik inom samtliga delar av våra bolag. En satsning som har lett till några av våra mest framgångsrika rekryteringar

     - Vi har satsat starkt på ungas integration i utsatta områden med framgångsrika samarbeten såsom Framtidens Service

De unga är vår framtid och vi har därför valt att vara guldsponsor till BRIS och Partners till Star for Life, utöver våra egna sociala initiativ för unga. 

Leverantörssamarbete

Primär arbetar för hållbart samarbete med våra underleverantörer. Vi tar ansvar för de tjänster som Primär utför med hjälp av underleverantörer. Utförande av köpta tjänster och köpta varor är en stor del av vår verksamhet som i stor utsträckning påverkar kvalitén av vårt arbete och framför allt våra kostnader. Därför arbetar vi för att ha långsiktiga och goda samarbetsavtal med våra underleverantörer och ställer självklart höga krav även på dem. 

 

Uppförandekod för leverantörer!

Vårt hållbarhetsarbete speglas i våra policy!

Vi arbetar på klassiskt vis och inkluderar alla aspekterna i vårt hållbarhetsarbete. Nedan finner ni våra KMA policy.

 

Miljö- och kvalitetspolicy!
Arbetsmiljöpolicy!