Nordr om samarbetet med Primär

Nordr är en av Nordens ledande bostadsutvecklare och har varit kund hos Primär sedan 2020. Vi har pratat med Bengt Erlandsson, eftermarknadschef på Nordr Stockholm, om samarbetet.

Experttips direkt i inkorgen? Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få smarta tips och branschnyheter.

Nordr bygger och utvecklar bostäder, områden och stadsdelar i växande nordiska storstäder och har idag verksamhet i både Sverige och Norge. Bengt Erlandsson är eftermarknadschef på Nordr Stockholm och har jobbat med Primär sedan februari 2021.

– Primär hjälper till att sköta den allmänna tillsynen och underhållet av våra fastigheter under de första två-tre åren. Från och med inflyttning hanterar Nordr alla reklamationer och garantiärenden som gäller själva lägenheten. Det kan handla om en spricka i väggen, en läcka eller en elkabel som inte fungerar som den ska. Primär har ansvar för allting utanför lägenheten som trappuppgångar och andra allmänna utrymmen. De underhåller fastigheten och sköter även all reklamation och felanmälan, berättar Bengt Erlandsson. 

Samarbetet med Primär började egentligen redan under våren 2020 med arbetsplatsservice. När det sedan blev dags att hitta ett företag som kunde hjälpa till med fastighetsservicen kändes Primär som ett naturligt val.

– Vi letade efter någon med stor kunskap och kompetens inom teknisk förvaltning och då kändes Primär som en bra match. En stor fördel är också att Primär har en servicetekniker som är tillgänglig och kan åka ut och göra både tillsyn och åtgärda mindre fel som uppstår. De övervakar och ser till att allt är som det ska samt att driften fungerar i fastigheten.

Den positiva och lösningsorienterade approachen hos Primärs medarbetare är något Nordr värdesätter mycket. Att de alltid gör ett bra jobb och finns till hands om problem skulle uppstå.

Bengt berättar också om en speciell händelse under en kall vinterdag, då en jobbig situation löstes på ett snabbt och smidigt sätt.

– Det vara bara några veckor efter påbörjat samarbete. Vi hade fått ett larm om rökgas i ett trapphus, vilket gjort att alla rökluckor öppnats för att släppa ut farlig gas. Detta visade sig vara en felindikering, men luckorna stod helt öppna och det var full snöstorm ute. Dessa luckor går inte att stänga på egen hand utan man behöver gå upp på taket och justera. Jag ringde vår kontaktperson Philip – och inom 7–8 timmar var allt fixat. Det är ett riktigt bra exempel!

Experttips direkt i inkorgen? Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få smarta tips och branschnyheter.